Replatforming doe je er niet even bij

We worden de laatste tijd bedolven onder berichten en artikelen van en over e-commerce platforms die pretenderen de beste oplossing te hebben voor de digitale uitdaging waar ook jij voor staat.

Deze platforms werken vaak met een partnernetwerk en deze partners hebben zo hun voorkeuren en uitdagingen. Als klant (merchant) maak je niet elk jaar de keuze om een nieuw platform te selecteren en zijn er om verschillende redenen enorme verwachtingen gewekt. Hierdoor is het maken van een juiste keuze enorm ingewikkeld. Daarom mijn statement: ‘Merchants komen van Venus en Agencies komen van Mars!”ADVERTENTIE     

De afgelopen tien jaar van mijn ondernemerscarrière heb ik behoorlijk wat merchants gesproken met allemaal hun eigen wensen, eisen en werkwijzen. Gelukkig maar want dat zijn vaak de onderscheidende zaken binnen het digitale speelveld. Wel is het zo dat er vaak bepaalde aannames worden gedaan waardoor niet alles in de eerste gesprekken boven tafel komt.

Aan de andere kant van de tafel zat ik met een commerciële pet op. Natuurlijk met de insteek om zoveel mogelijk de merchant in kwestie te helpen bij het maken van een keuze. Of dat de juiste keuze was wist ik eigenlijk niet omdat ik vanuit de agency sprak. Vaak hebben agencies het óf heel druk óf ze zitten om werk verlegen. Hier zit ook direct een bepaald spanningsveld waar de merchant (klant) in kwestie vaak geen rekening mee houdt.

Vaak spreken de twee partijen ook niet dezelfde taal en vinden ze het vooral heel lastig dat de ene partij zich niet in de andere kan verplaatsen. Dat is logisch, vaak ontbreekt de ervaring die nodig is om je te kunnen verplaatsen. Ook hebben agencies vaak nooit een eigen webshop gehad en beschikken merchants niet over een eigen development team. 

En zo komt het dan ook vaak tot een samenwerking die in helaas nog veel te veel gevallen eindigt in een verzuurde relatie. De merchant in kwestie had meer verwacht voor zijn of haar investering en de agency moet vaak nog veel meer werk steken in het opleveren van wensen en eisen die helemaal niet duidelijk waren bij de start van de samenwerking. Als we met elkaar (zeker in deze tijden) het verschil willen maken en vooral de eindklant van de merchant goed willen helpen dan moeten we hier met elkaar stappen in maken.

Mijn advies zou dan ook zijn om in alle gevallen een externe partij mee te laten kijken. Een partner die vaker met het bijltje heeft gehakt en ook heel goed weet waar de mogelijke risico’s en uitdagingen zitten in dit soort trajecten. Als het even kan een partij die ook je merkstrategie goed kan verwoorden in je digitale uitingen en je organisatie ook goed mee kan nemen in deze transformatie. 

Een partner met meer dan gemiddelde kijk op en weet van zoekmachine optimalisatie en al vanaf de start van de samenwerking de merchant meeneemt in het gedachtegoed, dat de webshop alleen een middel is om je doelen te bereiken. Iemand die beide partijen scherp kan houden en als een intermediair en onafhankelijk kan helpen aan beide kanten.

Hiermee voorkom je als merchant: 

  • dat je na verloop van tijd je investeringen moet afschrijven;
  • je een hoop werk voor niets hebt gedaan;
  • veel slapeloze nachten;
  • vervelende mailtjes en telefoontjes met de agency;
  • gefrustreerde teamleden;
  • dat je een webshop hebt, maar geen geld meer om nog bezoekers aan te trekken;
  • het gevoel dat je een webshop hebt met vierkante wielen;
  • ontevreden eindklanten;
  • een dip in je conversie en organische posities;
  • afbreukrisico van je brand;

Hiermee voorkom je als agency:

  • overbelasting van je team;
  • ontevreden klanten;
  • omzetderving;
  • gefrustreerde teamleden;
  • vervelende mailtjes en telefoontjes met de merchant;
  • overbelaste support afdeling;
  • slechte naam in de markt;

Maak jij je zorgen over de extra kosten als je hier ook nog eens iemand voor moet inhuren? Ga dan voor jezelf eens na wat het je kost als je het niet doet!

Leave a comment